فردا گزارش می‌دهد؛

بازی دو سر باخت اصلاحات

کد خبر: 1231499

بهترین تعبیری که برای این وضعیت اصلاح طلبان می توان به کار برد بازی دو سر باخت است چون چه به عرصه انتخابات بیایند چه نیایند بازنده هستند؛ مگر اینکه در 8 ماه آتی بخواهند برای خروج از این وضعیت تدبیری جدیدی بیندیشند.

بازی دو سر باخت اصلاحات

گروه سیاسی فردا: انتخابات مجلس شورای اسلامی 8 ماه دیگر برگزار می شود اما اصلاح طلبان با وضعیت سخت و پیچیده ای مواجهه هستند از یک سو دودستگی مشهودی در این اردوگاه سیاسی وجود دارد و گروهی خواستار قهر از صندوق رأی و جمعی نیز حامی مشارکت در انتخابات هستند اما اگر اصلاح طلبان بر این چالش نیز فائق آیند، چالش بزرگتر موضوع سرمایه اجتماعی آنها است.

بلاتکلیفی اصلاح‌طلبان

اصلاح طلبان بر این واقعیت واقف هستند که حتی اگر تشکیلاتی و با تمام قوا به میدان انتخابات بیایند سرمایه اجتماعی ندارند که به پشتوانه آن بتوانند اکثریت کرسی های مجلس را به دست بگیرد. عملکرد دولت حسن روحانی به قدری مردم را از ادعاهای بدون پشتوانه اصلاح طلبان مأیوس کرد که تصمیم گیران جریان اصلاحات نیز به خوبی می دانند پا گذاشتن آنها به عرصه انتخابات، تنها تنور انتخابات را گرم خواهد کرد با علم به این حقیقت تمایلی به تحرک انتخاباتی ندارند اما پاسخی نیز نمی توانند به نسل جوان خود دهند. از این رو نمایش قهر و تحریم انتخابات را پیش گفتند تا حداقل فراموش نشوند.

کسادی بازار قهر از صندوق رأی

بازی قهر از انتخابات تازگی ندارد، جریان اصلاحات یا همان چپ سابق از ابتدای دهه هفتاد بازی نخ نما شده را هر از گاهی روی صحنه بردند اما این بار با چشم دیدند که خیلی اوضاع متفاوت است چون این نوع بازار گرمی دیگر خریداری ندارد.  

در همین رابطه سیدمهدی هاشمی گفت «اصلاح طلبان دنبال آن هستند که از نظام امتیاز بگیرند اما این فکر غلطی است چون نه کسی حاضر می شود به آنها امتیازی دهد و نه اینها آنقدر وزنی دارند که بخواهند آبی به آسیاب کشور بریزند».

روزی اصلاح طلبان مدعی بودند هر بار اراده کنند و ماشین رأی شان را راه بیاندازند اکثریت رأی دهندگان را با خود همراه خواهند ساخت اما اکنون متوجه شدند در قرن جدید اوضاع معادلات سیاسی خیلی فرق کرده است. آنها نه سرمایه اجتماعی پای کار دارن، نه نیروی سیاسی با قابلیت رأی آوری؛ حتی اهرم قهر از صندوق رأی نیز دیگر اعتنایی را برنمی انگیزد. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها