هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403 چقدر است؟

کد خبر: 1288024
هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403 چقدر است؟

 

در سال 1403، هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان (آپارتمان) به طور قابل توجهی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • موقعیت: قیمت زمین در مناطق مختلف شهرها به طور چشمگیری متفاوت است. به طور کلی، هر چه موقعیت مطلوب تر باشد، قیمت زمین و به تبع آن هزینه ساخت نیز بیشتر خواهد بود.
  • نوع و کیفیت مصالح: استفاده از مصالح با کیفیت بالا مانند سنگ و فلزات مرغوب و گران قیمت می تواند هزینه ساخت را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
  • متراژ و طراحی: ساخت آپارتمان های بزرگتر و یا با طراحی های پیچیده تر به طور طبیعی به مصالح و نیروی کار بیشتری نیاز دارد و در نتیجه هزینه ساخت را افزایش می دهد.
  • تعداد طبقات: ساختمان های مرتفع تر به دلیل نیاز به سازه های پیچیده تر و تجهیزات خاص، معمولا هزینه ساخت بیشتری دارند. برای مثال طبق اعلام سازمان نظام مهندسی هزینه ساخت هر متر مربع برای ساختمان های 13 تا 16 طبقه حدودا دو برابر ساختمان های 1 یا 2 طبقه است.
  • مجوزها و عوارض: هزینه اخذ پروانه ساخت، عوارض شهرداری و سایر مجوزهای لازم می تواند به طور قابل توجهی بر هزینه نهایی ساخت و ساز تاثیر بگذارد.

با توجه به این عوامل، ارائه یک قیمت دقیق برای هر متر مربع ساخت در سال 1403 دشوار است.

با این حال، طبق برآوردهای انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی کشور، هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403 (بدون محاسبه قیمت زمین) مطابق جدول زیر است. این قیمت می تواند برای آپارتمان های با امکانات معمولی در نظر گرفته شود.

 

 

از طرف دیگر، هزینه ساخت آپارتمان های لوکس در مناطق مرکزی و بالا شهر می تواند به بیش از این مقادیر در هر متر مربع نیز برسد.

در ضمن می توانید با مشاوران و پیمانکاران ساخت و ساز در منطقه خود مشورت کنید تا از قیمت های دقیق تر و به روز در منطقه مورد نظر خود مطلع شوید.

هزینه های ساخت ساختمان به تفکیک مراحل مختلف کار به چه شکل است؟

هزینه های ساخت ساختمان به تفکیک مراحل مختلف کار، به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، متراژ، نوع مصالح، کیفیت کار، دستمزد کارگران و مجوزهای لازم بستگی دارد.

با این حال، به طور کلی می توان برآوردی از نسبت تقریبی هزینه های هر مرحله ارائه داد:

1 . سازه و اسکلت:

30 تا 40 درصد: این مرحله شامل ساخت فونداسیون، اسکلت ساختمان و سقف می شود.

هزینه این مرحله به نوع اسکلت (بتنی یا فلزی)، متراژ و تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد. هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت بتنی نسبت به فلزی کمتر است.

2 . سفت کاری:

20 تا 30 درصد: این مرحله شامل لوله کشی آب و فاضلاب، سیم کشی برق، گچ کاری و دیوارچینی می شود.

هزینه این مرحله به متراژ ساختمان، نوع لوله کشی و سیم کشی و کیفیت مصالح استفاده شده بستگی دارد.

3 . نما و نازک کاری:

20 تا 30 درصد: این مرحله شامل سنگ کاری نما، کاشی کاری و سرامیک کاری، نقاشی و کاغذ دیواری می شود.

هزینه این مرحله به نوع مصالح استفاده شده، متراژ سطوح و کیفیت کار بستگی دارد.

4 . تاسیسات:

10 تا 15 درصد: این مرحله شامل سیستم گرمایشی و سرمایشی، آسانسور، درب و پنجره و سایر تاسیسات ساختمان می شود.

هزینه این مرحله به نوع تاسیسات استفاده شده، متراژ ساختمان و کیفیت کار بستگی دارد.

به نقل از شرکت تهویه مطبوع ماخ، در ساختمان های بلند مرتبه یا ساختمان های لوکس معمولا به جای تاسیسات تهویه مطبوع واحدی (مانند کولر گازی، پکیج و رادیاتور) از تاسیسات تهویه مطبوع مرکزی مانند چیلر و فن کویل ها استفاده می شود که طبیعتا با توجه به کارایی بالای این دستگاه ها در سرمایش و گرمایش واحدهای بزرگ بایستی قیمت چیلر نیز به هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان افزوده شود.

5 . سایر هزینه ها:

5 تا 10 درصد: این هزینه ها شامل هزینه های پروانه ساخت، عوارض شهرداری، بیمه و سایر هزینه های متفرقه می شود.

نکته مهم:

نسبت تقریبی ارائه شده در بالا فقط به عنوان یک راهنما است و ممکن است با توجه به شرایط هر پروژه متفاوت باشد. برای برآورد دقیق هزینه های ساخت و ساز ساختمان خود، باید از یک مهندس یا متخصص ساخت و ساز مشورت بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها